Джерело https://forum.jerelo.info/ |
|
Платонізм та Християнство https://forum.jerelo.info/viewtopic.php?t=356 |
Сторінка 1 з 2 |
Silent_Hill | [ 14 березня 2007, 17:51 ] Платонізм та Християнство |
маленький вступ: 1. Платон "Держава " 2. Апостол Павло "Послання" 3. К. Поппер "Відкрите суспільство та його вороги" суть проблеми: наслідування елліниcтичної культури(і більшою мірою - вчення Платона)у християнстві. послання апостола Павла - як дежавю після прочитання "Держави" Платона. звичайно, у Павла відсутня платонівська систематизація, але багато критичних висновків(до речі, без жодного обґрунтування або посилання на витоки) - навіть не дублюють - повторюють висновки Платона, але застосовані вже до духовної сфери буття людини. зазначу декілька цікавих моментів: 1. Держава - Церква за Платоном(книга 4) - найвищою цінністю, що має людське суспільство, є Держава, яка над цим суспільством - і над кожним її окремим елементом - знаходиться. і що не Держава має прислуговувати індивідам(як це логічно і має бути, оскільки Держава є синтетичним винаходом людей, що гуртуються задля певних цілей і з того гуртування мають певний зиск, хоча саме про це Платон і веде мову в першій книзі Держави), а навпаки - досконала держава-ідеал(ідол) є ціннішою за будь-яку людську істоту. те саме і в тих саме словах ми читаємо у Павла - про Церков. хоча у самого Христа не знаходимо жодного формального визначення такі духовній сутності, як церква. натомість сказане Христом - "...де двоє або троє зберуться в ім'я моє..." 2. Суспільний поділ платонівська держава об’єднує в собі низьку класів, що має вертикальну градацію філософи-правителі, воїни-охоронці, звичайні люди(ремісники) і раби(останні, власне, навіть за людей не вважаються)(див. книги 4-6). ці сходини суспільства є незмінюваними і даними як такі(від природи). Павло каже про іншу градацію - духовну, вводячи штучно поняття дарів(Рим. 12:6-9, 1 Кор 12), яка знову ж таки має вертикальний поділ. розгляду "світської" влади Павло присвячує цілий розділ (Рим.13), натомість Христос сказав дуже просто "Цезарю-цезареве"(і теє власне йшлося лише і лише про грошові відносини). бо то не є секретом, що вся церковна ієрархія - хай навіть термінологічно - запозичена з державної ієрархії грецької та римської держав, і більшість церковних термінів позначали трохи інші речі, ніж це трактується зараз. 2.Закон. для успішного функціювання Платонівської Держави необхідним є додержання її мешканцями законів, що мають надлюдське походження(принаймні для тих, хто не належать до стану філософів-управителів). Павло досить сильно акцентує увагу на "законах", при чому саме в платонівському контексті(хоча у Павла розуміння сутності "закону" сильно розмазане, що призводить до низки незрозумілих софізміф - див. послання до Римлян 3:27-31, 4:15). якщо ж згадати Христа - то сказане ним є більш "благою звісткою", аніж консервованою вимогою дії(власне, "законослухняність" стала христові у докорі фарисеям у жорстокосерді, яскраве підтвердження - оповідь про самарянина(Лука, 10:30-37)). 3. Гріхопадіння. Цементуючим розчином цеглин платонівської держави є поняття «справедливості»(що собою являє ця справедливість насправді – див. К. Поппер, розділ 6). Цементуючим розчином Павлової держави стає поняття гріха і пов’язаний з ним стан винності (Рим. 5:8) всіх людей перед Богом. Обґрунтування цього твердження є справжнім міфом, який створює Павло, аби всіх людей зобов’язати до покаяння та віросповідання, або – до смерті. Базує Павло цей міф на розповіді про життя Адама та Єви, хоча книга буття у перших 5 главах містить лише раз зустрічаємо слово "гріх"(Буття, 4:7), і жодного визначення як гріхопадіння того, що сталося з Адамом та Євою. І немає жодних підстав сьогоднішнє лихоліття вважати наслідком гріха, а не наслідком покарання, що і саме по собі було результатом не гріха, а непокори (а те, що людство існує понині – факт часткової правоти змія, котрий сказав: ні, не помрете…(Буття, 3:4)). аналізуючи здобутки еллінської цивілізації (що вражає масштабами свого поширення та глибини впливу на розвиток європейської, а на сьогоднішній день - і всесвітньої, культури), можна зробити висновок, що одним з найяскравіших її проявів було вчення Платона, що, мов кров, заповнило все тіло тієї цивілізації і по сей час продовжує живити людське суспільство. однак в її глибинах є кілька проблемних місць, зерен, повний розквіт яких - як і повний розквіт Платонівського вчення - породжує монстрів, які людство мало змогу спостерігати чи не від часів самого Платона. це і лихоліття боротьби у суспільстві (демократичних, реформаційних кіл з колами консервативними) сучасником яких був власне сам Платон, загибель імперії Олександра Македонського, войовничі потуги і загибель Римської імперії. Але більш страшним стали менш помітні наслідки - проникнення платонівського вчення в духовні сфери суспільства і повне їх заповнення – то часткового отруєння Церковного життя (боротьба з єресями, розкол Церкви на два ворожі табори, середньовічний жах та виникнення єзуїтства в католицькій церкві і прогресуюче невігластво та перетворення в політичний інститут церкви православної), наслідки практичного застосування якого в житті стали яскраво спостережуваними лише в 20 столітті - як нацизм фашистської германії так і комунізм радянського союзу. обидва ці зазначені монстри - розкриті квіти платонівської "Держави" у політичному і суспільному житті людей. тому виникає питання: чи не тих же згубних наслідків церква намагається уникати на протязі свого розвитку - і чи не ховає вона ті наслідки? можливо, певні проблеми буде подолано, якщо відмовитися - відокремитися, вийти - з оболонки елінистичної культури. І чи взагалі можливий перегляд канонізованих(ідеалізованих, майже ідолозованих) текстів нового заповіту(третину якого складають послання апостола Павла) та вивільнення Христового вчення від тієї культурної форми, в яке його було одягнуто першими проповідниками? І замість того, аби консервувати тексти, чи не має церква звільнити ідейність благої звістки від форми, аби ті, власне вічні, ідеї прийнялася на кращих здобутках сьогочасності? |
Тойко | [ 14 березня 2007, 18:46 ] Критика |
Я не вижу, шо ту є спільного у Платона (таяк ту написано) зі вченням Павла. |
Тарас | [ 15 березня 2007, 11:30 ] |
По-перше: Я вважаю, що ви Silent_Hill восновному подаєте висновки, в правильності яких я сумніваюся. Тобто тих цитат з Біблії, які ви привели, замало для підтвердження вашої думки. По-друге, я помітив перекручування вчення апостола Павла. Скажімо, ваше цитування духовної ієрархії є не правильним. Дари Святого Духа не ставлять людину на якийсь щабель духовної ієрархії. Духовна ієрархія перечислена в Еф. 4:11. По-трете, я вважаю що ви дуже невдало провели аналогію між вченням Платона про справедливість і вченням Біблії (не тільки Павла) про гріх. Адам ослухавшись Бога згрішив. Непослух перед Богом є гріхом. |
Silent_Hill | [ 15 березня 2007, 12:02 ] |
Тарас написав: По-друге, я помітив перекручування вчення апостола Павла. Скажімо, ваше цитування духовної ієрархії є не правильним. Дари Святого Духа не ставлять людину на якийсь щабель духовної ієрархії. Духовна ієрархія перечислена в Еф. 4:11. я, власне, вважаю, що церковна ієрархія - то корисна річ в облаштування людських справ, і жодного відношення до духовної ієрархії (коли всі рівні перед Христом) мати не може, як і надавти інших, крім справооблаштувальних, привілеїв. Цитата: Адам ослухавшись Бога згрішив. Непослух перед Богом є гріхом.
в книзі Буття підтвердження вашим словам нема. а якщо непослух перед "богом" є гріхом, то тоді людина не має жодної свободи, жодної можливості вибору окрім тього, що буде нав'язано їй цим "богом". тоді людина є лише маріонеткою у загальному фарсі вистави, автором якої є той самий "бог" |
Тойко | [ 15 березня 2007, 19:06 ] |
Silent_Hill написав: я, власне, вважаю, що церковна ієрархія - то корисна річ в облаштування людських справ, і жодного відношення до духовної ієрархії (коли всі рівні перед Христом) мати не може, як і надавти інших, крім справооблаштувальних, привілеїв.
За ту ієрархію таки добре пишеш, бо перед Христом всі рівні. Бо вже нині церква стала як та держава - більше сьвітського, ніж Божого. |
Тарас | [ 15 березня 2007, 20:37 ] |
Silent_Hill написав: в книзі Буття підтвердження вашим словам нема.
а якщо непослух перед "богом" є гріхом, то тоді людина не має жодної свободи, жодної можливості вибору окрім тього, що буде нав'язано їй цим "богом". тоді людина є лише маріонеткою у загальному фарсі вистави, автором якої є той самий "бог" В книзі Буття дослівного підтвердження цьому нема, хоча воно є якщо читати контекст. Але хочу навести тобі цитату в якій це написано дослівно: "Бо непокірливість - як гріх ворожбитства, а свавільство - як провина та служба бовванам". 1Сам. 15:23. Ваші міркування стосовно свободи людини є цілком неправильні. Чи впливає на ваш свобідний вибір державний закон про те, що крадіжка є злочином? Ви можете красти, але за це вам прийдеться нести відповідальність. Аналогічно в питанні гріха: ви можете грішити, але якщо не покаєтеся в своїх гріхах, то вас не обмине покарання. Та "свобода" про яку ви пишете є нічим іншим, як бунтом проти Бога, яким згіриш диявол і на те ж спокусив Адама і Єву. Люди захотіли стати такими, як Бог. Звідси бере початок егоїзм, який по своїй суті є богоборством. А зацитовані мною ваші слова є типовими егоїстичними думками. В таку "свободу" потрапив Сталін, Гітлер. Як вам така свобода. Тому нацизм і комунізм були не проявом на тлі Християнства, а наслідками гріха. Невже не очевидно, що люди хотіли керувати світом. |
ЮРА | [ 16 березня 2007, 00:00 ] |
Тарас написав: Ваші міркування стосовно свободи людини є цілком неправильні.... Аналогічно в питанні гріха: ви можете грішити, але якщо не покаєтеся в своїх гріхах, то вас не обмине покарання. . Чи може хтось пояснити цю догму? Наприклад, Яків у свій час надув батька і брата. Чи довго йому ще чекати покарання? Тарас написав: Тому нацизм і комунізм були не проявом на тлі Християнства, а наслідками гріха. Невже не очевидно, що люди хотіли керувати світом.
Ти так добре розумієшся на нацизмі і комунізмі? Як проаналізувати час рабів і капіталізм? Чи не як благодать Божу? Зараз америка прагне керувати світом! Чому сором"язливо мовчать християнці, жмакаючи у кишенях смердючі доляри? |
Тарас | [ 16 березня 2007, 00:33 ] |
Юро, я не збираюся вникати в комунізм чи нацизм. Я не починав розмову про комунізм і нацизм, а лише відповідав на репліку. До того ж це негарно виривати фрази з контексту. До того ж, Яків був покараний за свій обман, він свій обман пожав. І ще: Я не розумію до чого ти приводиш Якова. Як бути з тим місцем, яке я навів. |
ЮРА | [ 16 березня 2007, 09:20 ] |
Тарас написав: Юро, я не збираюся вникати в комунізм чи нацизм. Я не починав розмову про комунізм і нацизм, а лише відповідав на репліку. До того ж це негарно виривати фрази з контексту. До того ж, Яків був покараний за свій обман, він свій обман пожав. І ще: Я не розумію до чого ти приводиш Якова. Як бути з тим місцем, яке я навів.
Як Яків був покараний за свій обман, ми знаємо. Йому значно помножилося. Щодо моєї репліки, вона показує, що христянці мають звичку судити те, у що не вникають. Щодо нацизму, то зараз існує одна держава, в якій все для однієї нації. Але варто про це заговорити, отримаєш ярлик антисеміта. А "не вникаючі" продовжують хвацько вчити. |
ЮРА | [ 16 березня 2007, 09:24 ] |
А з тим місцем, яке ти навів, кожен поступає, як вважає справедливим. Тобто непокірні це я і інші, а покірний однозначно тільки ти і подібні. |
Silent_Hill | [ 16 березня 2007, 10:01 ] |
Тарас написав: Ваші міркування стосовно свободи людини є цілком неправильні. тоді давайте визначимося, що, сласне, під словом "свобода" ми будемо розуміти.Цитата: Чи впливає на ваш свобідний вибір державний закон про те, що крадіжка є злочином? Ви можете красти, але за це вам прийдеться нести відповідальність. Міль колись сказав: "моя свобода закінчується там, де починається свобода ближнього". А стосовно крадіжки - крадуть просто так, заради лише крадіжки, дуже рідко і то є хворобою(клептоманія, фетишизм). Тому я наголошую на свободі від потреби красти. Цитата: Аналогічно в питанні гріха: ви можете грішити, але якщо не покаєтеся в своїх гріхах, то вас не обмине покарання. а можу і не грішити, тому потреби в каятті немає Цитата: Та "свобода" про яку ви пишете є нічим іншим, як бунтом проти Бога, яким згіриш диявол і на те ж спокусив Адама і Єву. це бунт не проти Бога, а проти тих, хто бере на себе Його повноваження. Цитата: Люди захотіли стати такими, як Бог. Звідси бере початок егоїзм, який по своїй суті є богоборством. А зацитовані мною ваші слова є типовими егоїстичними думками. В таку "свободу" потрапив Сталін, Гітлер. Як вам така свобода. Тому нацизм і комунізм були не проявом на тлі Християнства, а наслідками гріха. Невже не очевидно, що люди хотіли керувати світом.
тоді Бог, що залишим можливість бунту проти себе, є і творцем не тільки можливості, але і самого гріха. А коли християни прагнуть бути подібними на Христа - то це теж є гріхом та бунтом проти Бога? а Сталін і Гітлер потрапили не в ту "свободу", про яку кажу я, а в ту, про яку каже Платон у "Державі". А концепція "Держави" повторюється у ап. Павла, на чому я і наголошую. |
ЮРА | [ 16 березня 2007, 19:37 ] |
Silent_Hill написав: А концепція "Держави" повторюється у ап. Павла, на чому я і наголошую.
Мудрий єврей сказав: "...немає нічого нового під сонцем!...Буває таке, що про нього говорять: "Дивись,- це нове!" Та воно вже було від віків, що були перед нами!" Справедливості ради, треба дослідити, у кого крав ідеї Платон? |
Silent_Hill | [ 19 березня 2007, 16:32 ] |
ЮРА написав: Silent_Hill написав: Справедливості ради, треба дослідити, у кого крав ідеї Платон? Краще дослідити, до чого ті ідеї призводять. У 20 сторічч - до тоталітаризму Гітлера та Сталіна. І це лище в сфері державобудування. |
ЮРА | [ 19 березня 2007, 18:11 ] |
Silent_Hill написав: Краще дослідити, до чого ті ідеї призводять. У 20 сторічч - до тоталітаризму Гітлера та Сталіна. І це лище в сфері державобудування.
Таке враження ,шо людство тільки з "тих ідей" мало Гітлера і Сталіна? Для чого розставляти акценти так, як вигідно для ідеї? Читаючи старий заповіт (ще до "плагіату" Павла), можна побачити сотні "Гітлерів і Сталінів", які вбивали і нищили навколишні народи у масштабах тодішніх угрупувань. Ще не було Платона, а звірська натура людини давала свої прояви. Просто на цьому не прийнято акцентувати увагу. Зараз - "благодать". (тобто таточко став хорошим.) Особливий кайф отримують ті, хто підкорює людей для особистиїх цілей без насильства і крові. Платон і Павло - відпочивають. |
LMax | [ 20 березня 2007, 00:26 ] |
ЮРА написав: Особливий кайф отримують ті, хто підкорює людей для особистиїх цілей без насильства і крові.
Релігії є тими засобами підкорення. Бо саме цінне в людини це її віра (у що - то вже інше питання, але вона рушій життя). У що людина вірить - так вона живе. Тому вигідно спекулювати на вірі людини, щоб таким чином непомітно маніпулювати її цінностями та прицькувати її свободу вибору. Зробити покірне стадо. |
Сторінка 1 з 2 | Часовий пояс UTC + 2 годин |