сергій написав:
Слова не було в грецькій мові, вперше зустрілось в посланнях Павла, а далі думай (якщо вмієш) сам, хто його придумав.
Так і вір першоджерелу, щож ти слово перекручуєш, яке ап.Павло вживає? Сам же ж те слово здибав!
І як це має християнин поводитись, так як ти -- обгаджувати все, що не сприймає твій обмежений світогляд? Шо ти тупиш Тай?
Ти назвав "незаслужений Божий дар" пошестю -- я можу тебе вважати християнином???
Я так зрозумів, що ти не маєш аргументів щодо того, що слово "харизма" вперше зустрілося в посланнях Павла. Можливо й так, я не буду цього заперечувати, бо в мене немає на те підстав. А без серйозних підстав я не беруся щось безапеляційно стверджувати. Зрештою, це й не так важливо.
Отже, зробимо припущення, що термін "харісма" - це неологізм Павла, яким він позначав духовне явище, повязане з отриманням людиною дару від Бога, дару благодаті, особливого дару. В євангелії воно має виключно позитивне і вузьке значення.
Отже, з часів Павла це слово вже ввійшло в грецьку мову. Навіть, якщо до цього у грецькій мові його не було. Хоча існували і були поширеними однокореневі слова:
харіс - благодать, що прямо означало незаслужений дар;
кехарісма - дієслово зі значенням пробачити.
Отже, навіть тоді новація Павла не була надто значною.
Це слово стало і є природньою частиною грецької мови. Згодом ним почали послуговуватися для означення особливого дару людини, особливих здібностей впливати на інших людей. Це значення в грецькій мові збереглося до сьогодні.
Тепер щодо обмеженості. Обмеженою можна назвати кожну людину, бо будь-яка людина не здатна охопити всі сторони певного явища. Але проблема стає тоді, коли людина, добре знаючи один аспект явища, зациклюється на ньому і
не хоче навіть розглядати іншу його сторону. Це так зване шаблонне, стандартне мислення.
Ось так відбувається і у цьому випадку. Більшість начитаних християн, особливо тих, які здобули відповідну християнську освіту, дуже добре знають значення, яке вкаладав у слово "харісма" ап.Павло. І навіть поглянути не бажають на іншу сторону цього явища. Оце і є проблема обмеженості.
Сергію, тут я не маю на увазі тебе. На жаль, я зустрічав дуже багато християн з біблійною освітою, які мислили аналогічно. На мою думку, це проблема семінарій, біблійних інститутів, навчання у яких грунтується переважно на шаблонах і стереотипах, і студентів не вчать нестандартно, творчо мислити.
А інша сторона цього явища стосується особливого (навіть незаслуженого) дара впливати на інших людей. На психологічному рівні. Виходячи з цього значення харісми, яке походить із грецької мови і є загальноприйнятим, найбільшими харизматами в історії людства були Гітлер і Сталін. Ця харісма, звичайно, жодного стосунку до Бога і Його дарів не мала. Але залишалася харісмою в дещо іншій інтерпретації. Це можна сприймати, можна не сприймати, якщо обмеженість мислення заважає, але термін "харісма" має ще й таке значення незалежно від нашого сприйняття.
Будь-який термін може мати не одне значення, а декілька. І якщо я знаю одне значення, то мабуть не варто заперечувати можливість існування іншого значення.